Kotimaiset brändit Myssy ja Costo yhdistivät voimansa vastalauseena kopioinnille ja lanseerasivat yhteisen tuotteen.
Perinteisesti tekstiilialan toimijat on totuttu näkemään toisilleen kyräilevinä kilpailijoina, jotka mustasukkaisesti vahtivat toistensa tekemisiä. Eri toten kilpailijoina voidaan pitää kahta eettistä ja kotimaista hattumerkkiä. “Tällainen ajattelu on meistä todella vanhakantaista. Kyllä tähän maailmaan Suomessa tehtyjä päähineitä mahtuu kaikkia kiinalaisia korvaamaan” toteaa Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu. Idea yhteistyöstä lähti vuosien ystävyydestä ja siitä, että molempia merkkejä on myös kopioitu ahkerasti. Tänään lanseerattiin Costo x Myssy -tupsut.
“Pitää muistaa, että plagiointi on ihailun korkein muoto. Se tarkoittaa, että omat ideat ovat loppuneet kesken”, virnistää Rauhansuu. Kumpikaan merkki ei ole hakenut suosituimmille tuotemalleilleen mallisuojaa, jonka hankkiminen nähdään alalla lähinnä vain markkinointikikkana. Todellista suojaa se ei tuotteelle anna, sillä pienikin muutos mallisuojattuun kaavaan ja kyseessä on eri tuote. Erityisesti Coston Kombai-hatun uniikkia mallia on vuosien varrella kopioitu ahkerasti. “Semmost se on, meillä on selvästi hyvät hattumallit, kun niitä niin ahkerasti kopioidaan. Harmittavinta on, että suurin osa kopioista on kotimaisia”, sanoo Coston osakas Lauri Köngäs. Kumpikin brändi korostaa, ettei pidä kopiointia minään uhkana vaan lähinnä turhauttavana ilmiönä.
Myssyfarmilla ja Costolla uskotaan, että yhteistyöllä suomalaiset merkit pääsevät paljon pidemmälle. Coston hatut ovat tunnettuja siitä, että niihin kiinnitettyjen tupsujen väriä voi vaihtaa, sillä tupsu on kiinni napilla. “Pohdin pitkään, että meidän langoista tehdyt tupsut sopisivat niihin erinomaisesti”, kertoo Rauhansuu. “Mekin olimme pohtineet, että klassikkotupsullemme olisi hyvä olla jokin vaihtoehto”, kertoo Coston suunnittelija Aura Ervola. Lopputuloksena Myssyfarmilla suunniteltiin erityisesti Coston hattuihin ja pipoihin sopivat pienet tupsut, jotka ovat käsin tehneet paikalliset isoäidit eli Myssymummot suomalaisesta luomuvillasta. Myös tupsujen värit on värjätty käsin Myssyfarmilla. Ensimmäinen erä tupsuja saatiin myyntiin juuri sopivasti joulumarkkinoille ja tupsuja voi ostaa niin Coston verkkokaupasta kuin Yrjönkadun myymälästä. http://www.costo.fi
Mitä yhteistyöstä seuraa? “Ajattelen, että tässäkin asiassa voimme olla näyttämässä suuntaa muille. Kollaboraatioissa voittavat kaikki osapuolet ja ne luovat hyvää henkeä”, kertoo Rauhansuu. Tulevaisuudessa yhteistyökuviot saattavat laajentua.
Lisätiedot: Anna Rauhansuu, toimitusjohtaja, Myssyfarmi Oy, p. 044 570 4022 Hannes Bengs, perustaja, Costo Oy, p. 040 739 5811