ILMAINEN TOIMITUS RAJOITETUN AJAN

lokakuu 13, 2017

Pöytyäläinen Myssyfarmi on edennyt kansainvälisen muotibisneksen pääkallopaikoille suomalaisittain poikkeuksellisen ripeästi – ja poikkeuksellisella konseptilla. Alkuvuodesta 2016 kansainvälistymistaipaleensa avannut yritys on läpimurron partaalla Aasian jättimäisillä muotimarkkinoilla, joissa suomalaisuus ja käsillä tekeminen kiinnostavat. Myssyfarmin tuotteet löytyvät tänään Kuhon Souliin avattavasta flagship-myymälästä.

Käsintehdyistä Myssyistään tunnettu farmi on reilussa vuodessa ponnistanut itsensä viennin vasta-alkajasta yritykseksi, jonka tuotteita myydään 13 maassa noin 45 liikkeessä Euroopassa ja Aasiassa. Päämarkkina on tällä hetkellä Saksa, mutta suurin orastava potentiaali odottaa Aasiassa. Esimerkiksi Japanissa yrityksen jakelijana toimii mm. Marimekkoa edustava Look Inc. Muita tunnettuja jälleenmyyjiä ovat olleet mm. konseptimyymälä Merci Pariisissa ja tänään lippulaivaliikkeensä Soulissa avaava arvostettu muotiketju Kuho. Kuhon flagship-myymälästä erityisen kiinnostavan tekee Soulin asema nuorten aasialaisten milleniaalien muotilaboratoriona.

Kasvuun ovat vivuttaneet osallistuminen tammikuussa 2017 Berliinin muotiviikoille the Ethical Fashion Show:hun sekä Innatexiin. Helmikuussa yritys liittyi Finpron Lifestyle Finland –ohjelmaan, joka pyrkii auttamaan luovan alan toimijoita kansainvälisille markkinoille. Sitä seurasivat Fashion From Finland –showroomit Tokiossa ja Soulissa yhdessä muiden suomalaismerkkien kanssa. Kiinnostus oli molemmissa ilmiömäistä: esimerkiksi hitaasti lämpenevänä pidetystä Japanista oikea jakelija löytyi ummikkona Tokioon saapuneelle tiimille heti ensi yrittämällä ja kaikki mallikappaleet jäivät saman tein Tokioon Look Inc.:in omaan showroomiin, josta ne matkasivat edelleen Osakaan.

Look Inc:in ostaja Takehiko Tanakan mukaan on selvää, miksi hän ihastui brändiin: ”Rakastan tarinaa farmista ja käsin tekemisestä, ihania värejä ja upeaa pakkausta! Erityisen hienoa minusta on, että tuotteet on tehty alusta loppuun Suomessa. Olen nähnyt paljon suomalaisia, tanskalaisia ja ruotsalaisia brändejä – mutta valtaosa niistä valmistaa tuotteensa Aasiassa. Mielestäni valmistustapa ja -maa on erittäin tärkeä tekijä tuotteiden tuomisessa Japanin markkinoille”. Finpron toimialajohtaja Irma Patala on samoilla linjoilla: ”Myssyfarmin selkeä tuotekonsepti sekä erottuva brändi herättävät kiinnostusta aasialaisissa ostajissa. Autenttinen bränditarina on ammattimaisesti paketoitu viimeisteltyä pakkausta ja brändivideota myöten.”

Muodin saralla Myssyfarmi on outolintu, jonka ydintiimi lähti bisnekseen suoraan pystymetsästä – tai kyntöpellolta. Farmia luotsaavat isäntä ja maanviljelijä Janne Rauhansuu, emäntä ja suunnittelija Anna Rauhansuu sekä kehityspäällikkö Hanna Jauhiainen - kenelläkään ei ole aiempaa kokemusta muotibisneksestä. Yritys erottuu vahvalla ja aidolla tarinallaan sekä selkeällä konseptillaan. ”Monelle merkille erottuminen messuilla on ongelmallista, meille ei”, kuvailee Hanna Jauhiainen ja jatkaa: ”Kerron aina ensimmäiseksi, että tulemme maatilalta ja meillä on omia lampaita, joiden villaa hyödynnämme - ja sokerina pohjalla jokainen tuote on mummon käsin neuloma. Tätä on monen vaikea uskoa todeksi. ”

Asusteita yhdistää selkeä muotokieli, vahva struktuuri ja leikkisät värit. Ehdottomasti kiinnostavammiksi tuotteiksi ovat tällä kaudella nousseet markkinoiden eettisimmän turkistupsun eli lampaantaljasta ommellun tupsun omaava Myssy Luksus –mallisto sekä käsin värjätyillä luonnonväreillä leikittelevä muhkea Muffi-mallisto. Tuotteet suunnitteleva Anna kuvailee tarinan merkitystä näin: ”Tuotteissamme eettisyys on viety tappiin, mutta se ei ole mikään itseisarvo. Tuotteen täytyy ensisijaisesti näyttää ja tuntua hyvältä, kaikki muu on plussaa. Jäämme jännityksellä odottamaan, miten korealainen muotikansa ottaa tuotteemme vastaan.”

Farmilla suunnitellaankin uusien mummojen ottamista remmiin.

Myssyfarmi on maatilalähtöinen villa-asusteistaan tunnettu design-yritys Pöytyän Vistolan kylältä. Farmin kansainvälinen taival alkoi tammikuussa 2016 Berliinin muotiviikoilta, kun se ensimmäisenä suomalaisena maatilana sai ELY-keskuksen myöntämän tuen kansainvälistymishankkeelleen. Yrityksen toiminnalla on voimakas eettinen ja sosiaalinen painotus: Asusteet neulotaan käsin Pöytyällä paikallisten eläkeläisrouvien puikoissa ja raaka-aineena käytetään tilalle asti jäljitettävää suomenlampaan luomuvillaa sekä taljoja. Villat värjätään käsin luonnonväreillä Aurinkokehrän toimesta. Farmilla uskotaan, että asiat tehdään paremmin tekemällä ne hitaammin.

(tiedote 13.10.2017)

 



Myös News

Myssyfarmin pakkaus palkittiin Suomen parhaimpana
Myssyfarmin pakkaus palkittiin Suomen parhaimpana

syyskuu 22, 2020

Kultaa tuli!! Myssyfarmi Oy teki historiaa voittamalla Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa kultaa. 

 

Jatka lukemista
Esittelyssä: Ahti, aito kalastajamyssy!
Esittelyssä: Ahti, aito kalastajamyssy!

syyskuu 21, 2020

Ahti on aito kalastajamyssy, joka myös fisherman’s beaniena tunnetaan. Tutustu uuteen kokoelmaan!
Jatka lukemista
Uusi Myssy-filmi on julkaistu!
Uusi Myssy-filmi on julkaistu!

syyskuu 15, 2020

Ei tässä mitään muotia pyritä tekemään, joten filmikin on sen mukainen. Taattua pöytyäläistä meininkiä, traktorien pörinää, lampaiden määkinää ja kudinpuikkojen kilkettä. Dare to watch?
Jatka lukemista

Tilaa uutiskirje