Kevään vaikeuksien jälkeen on ilo kertoa, että Myssyllä on tänä syksynä 15 uutta kansainvälistä jälleenmyyjää, joista tunnetuimmat ovat japanilaiset muotiketju Beams ja Yagi Tsusho sekä tavaratalo Takashimaya. Myssyjen tasokas jälleenmyyjälista hakee muutenkin vertaistaan, Mummojen neulomia asusteita myydään tällä kaudella 229 jälleenmyyntiliikkeessä 19 maassa.
“Viime kauden jälkeen oli tärkeää pystyä katkaisemaan negatiivisuuden kierre. Uusien jälleenmyyjien ohella hyvää kierrettä ruokki historian paras kesämallisto virkattuine bikineineen sekä tämän syksyn kansainväliset brändiyhteistyöt, joista ensimmäinen julkaistiin torstaina”, kertoo Myssyfarmin toimitusjohtaja Anna Rauhansuu. Myssy x Fiskars Tissit-mallisto sai räjähtävän lähdön osana Roosa nauha -kampanjaa ja mallisto nähdään myös Ruotsissa ja Norjassa Fiskarsin kampanjassa. Malliston suosio on rikkonut kaikki aiemmat ennätykset.
Aasia on Myssyfarmilla ainoa kasvava jälleenmyyntimarkkina. “Japanissa jälleenmyyntimme on kasvanut reippaasti tällä kaudella, ja kumppanit Etelä-Koreassa ja Kiinassa ovat täydentäneet tilauksiaan. Kaikilla muilla markkinoilla ostot ovatkin sitten tuntuvasti aiempaa pienempiä, maailman tilanne on syönyt budjetteja ja varastoa on jäänyt käsiin viime kaudessa. Japani nousee jälleen suurimmaksi jälleenmyyntimaaksemme ohi Saksan ja Ruotsin.” toteaa yrityksen jälleenmyynnistä vastaava Iryna Shvets ja hymyilee.
Tällä kaudella Myssyjä myydään Beamsin lisäksi myös mm. konseptimyymälä Mercissä Pariisissa, Platformissa Koreassa ja Gravitypopessa Kanadassa. “Arvostetut jälleenmyyjät kertovat omaa kieltään konseptimme ainutlaatuisuudesta ja vahvasta brändistä. Olemme rakentaneet jälleenmyyjäverkostoamme pitkäjänteisesti ja esimerkiksi Mercin kanssa yhteistyö on jatkunut vuodesta 2016”, jatkaa Shvets. Pariisin muotiviikot ovat olleet viime vuodet yrityksen kontaktiverkoston ylläpitämiselle ja rakentamiselle vuoden päätapahtuma.
Muiden pohjoismaiden sijaan Iryna Shvets hakee benchmarkeja kotimaastaan. Kiovan teknillisestä yliopistosta taiteen maisteriksi valmistunut Shvets kannustaa muitakin suomalaisbrändejä vientiin: “Minulle ukrainalaisena on selvää, että muoti on osa kulttuuria, mutta täällä sitä ei aina ymmärretä. Kun muotimerkki esitellään kansainvälisille ostajille, siinä ei esitellä vain mallistoja tai yksittäistä tuotetta vaan koko tarina. Myssyllä suomalaiset arvot ja kulttuuriperimä ovat kiinteä osa mallistoja, ja se tekee niistä kiinnostavia. Uskallamme olla oma itsemme, sillä pääsee yllättävän pitkälle”. Hän kertoo myös lamaannustilan vaivaavan enemmän Suomea kuin sotaa käyvää kotimaataan, jossa muotimerkkien tähtäin on edelleen ulkomaille. “Olemme Myssyfarmilla ylpeitä paikastamme viennin keihäänkärkenä, mutta kansallinen muotiliiketoiminnan kasvuohjelma ja yritysten yhteiset vientiponnistukset olisivat meistä se oikea suunta”, hän jatkaa.
Myssyfarmin seuraava kansainvälinen yhteistyö julkaistaan lokakuussa. “Vastaavassa paikassa ei taatusti olla koskaan nähty suomalaisia Mummoja”, Rauhansuu hymyilee. Hyvä kierre jatkukoon!