ILMAINEN TOIMITUS LOPPUU TÄNÄÄN

Kun yhdistää setämiesten perinteikkäät metsästysvaatteet ja mummojen tekemät käsityöt, ei lopputulos välttämättä ole mitään muotia. Ehkä juuri siksi pöytyäläisen Myssyfarmin ja nurmeslaisen Sastan yhteistyö on kirjaimellisesti viety käsistä. Yhdessä suunniteltu ulkoilumallisto Myssy X Sasta lanseerataan tänään, mutta maailmalle tuotteita on postitettu laatikoittain koko syksy: Malliston on ostanut sisään jopa maailmankuulu tavaratalo Galeries Lafayette.

Pöytyäläinen Myssyfarmi tunnetaan mummojen neulomista myssyistä ja nurmeslainen Sasta haastaviin olosuhteisiin suunnitelluista ulkoiluvaatteista. Äkkiseltään ajateltuna näin epämuodikkaista lähtökohdista maailman kovimpiin konseptimyymälöihin päätyminen on erittäin epätodennäköistä. Agraari-Suomesta ponnistavien vaatettajien neonväreissä loistavat outdoor-henkiset Myssyt kuitenkin veivät shown jo viime tammikuussa Pariisin muotiviikoilla ja tuotteita on myyty sisään nimekkäisiin taloihin. “Villa on hyvin intensiivinen materiaali, jossa kirkkaat värit saavat yleensä aikaan tukkoisen lopputuloksen. Käsinvärjätessä langat saavat oman loisteensa ja valmistus käsityönä tuo lisää kontrastia tuotteeseen. Vastaavaa eivät muut tee ja siksi tämä kiinnostaa.” kertoo Myssyfarmin emäntä ja suunnittelija Anna Rauhansuu.

 

Yhteistyön alkua leimasi arvostus metsästyskulttuuria kohtaan. ”Olin pitkään haaveillut aidosta metsästysmyssystä ja asiakkaatkin olivat sitä kyselleet. Metsästyskulttuuri elää maaseudulla vahvana, se on osa kulttuuriperimäämme. Sastan kanssa palaset loksahtivat kohdalleen. Yhteistyötä pilotoitiin viime vuonna valmistamalla Sastan 50. juhlavuoden kunniaksi 50 kappaleen numeroitu erä metsästysmyssyjä. Ne myytiin loppuun parissa päivässä, joten oli selvää, että jatkoa seuraa ”, Rauhansuu kuvailee.

”Me Sastalla ajattelemme, että kaikille ulkonaliikkujille on tilaa. Suomalaisten metsästysmyönteisyys on tutkitusti* kasvussa ja lähes kaikilla on jonkinlainen kosketuspinta metsästykseen. Tärkeintä on vahvistaa ihmisten luontosuhdetta, ja siinä valmistamamme sukupolvelta toiselle kestävät ulkoiluvarusteet ovat avuksi”, kuvailee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala metsästystrendiä ja jatkaa ”Mummot ja villamyssyt ovat meille itsestäänselvyyksiä, joten on ihailtavaa miten Myssyfarmi on luonut tavallisista suomalaisista, tutun pehmeistä asioista kansainvälisesti arvostetun brändin. Välillämme on paljon lämpöä ja nyt siitä nautitaan Pariisissa asti ”, jatkaa Latvala.

Kipinän mallistolle antoi molemminpuolinen halu tukea toinen toisiaan, suomalaisia vaatealan toimijoita. ”Mitä enemmän tutustuin Sastan historiaan, sitä enemmän innostuin. En tiedä miksi niin monen mielestä on hienoa ostaa Ruotsin lipulla koristeltuja vaatteita, mutta Suomen lippu tuntuisi juntilta”, sivaltaa Rauhansuu. Lafayetteen päätynyttä Myssy X Sasta -mallistoa voikin pitää manifestina ylpeän suomalaisuuden puolesta.

LISÄTIETOJA:
Anna Rauhansuu, Myssyfarmi, 044 570 4022 tai emanta@myssyfarmi.fi
Juha Latvala, Sasta, 050 555 9182 tai juha@sasta.fi

Tutustu Myssy X Sasta mallistoon!

*Taloustutkimus selvitti vuonna 2018 Suomen riistakeskuksen toimeksiannosta suomalaisten suhtautumista metsästykseen. Tutkimus on tehty samoilla kysymyksillä vuodesta 1986 lähtien. Ensimmäisen, vuonna 1986 tehdyn tutkimuksen mukaan myönteisesti metsästykseen suhtautui 48 prosenttia suomalaisista ja kielteisesti suhtautui 31 prosenttia. Uusimmassa tutkimuksessa vastauksista 66 prosenttia oli myönteisiä ja 10 prosenttia kielteisiä. Vain 16 prosenttia vastaajista ilmoitti, että heillä ei ole mitään kosketuspintaa metsästykseen.



Myös News

Myssy Knitting Club starttaa to 21.11.!
Myssy Knitting Club starttaa to 21.11.!

Myssy Knitting Club livenä nyt Turussa ja Pöytyällä - tule mukaan!
Jatka lukemista
Viides Finn Fashion Friday koittaa 22.-24.11.
Viides Finn Fashion Friday koittaa 22.-24.11.

On aika juhlia ennätysmäärällä osallistujia!
Jatka lukemista
Save the Finnsheep!
Save the Finnsheep!

Lue miksi lammastalous on Suomessa ajautunut kriittiseen pisteeseen ja alalle on julistettu hätätila.
Jatka lukemista

Pysy lämpimänä. Tilaa uutiskirjeemme!