Voitto Suomen tärkeimmästä luovan alan kilpailusta Pöytyälle, Myssyfarmi kovassa nosteessa
Myssyfarmi Oy teki historiaa voittamalla Grafian Vuoden Huiput -kilpailussa kultaa. Vuodesta 1980 järjestetty Vuoden Huiput on Suomen merkittävin luovan alan suunnittelukilpailu, jossa perinteisesti maan suurimmat brändit ja mainostoimistot mittelevät paremmuudestaan. Myssyfarmin lahjapakkaus voitti pakkaus-sarjan, toiseksi jäivät mm. Posti ja Alko. Suunnittelusta vastasi Mikola Communication Design Oy.
Vuoden Huiput -tapahtuman tavoite on vahvistaa laadukkaan graafisen muotoilun ja mainonnan merkitystä suomalaisessa kulttuurissa ja taloudessa. Tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. “Vähäisillä elementeillä kommunikoitu brändin tarina. Puhuttelevaa valokuvaa ja harkittuja yksityiskohtia. Tyylikästä minimalismia ja rohkeutta pakata tuote uudella tavalla.”, perusteli tuomaristo Myssypakkauksen voittoa. Voitto on aina merkittävä tunnustus tehdystä työstä. "Minulle tässä on kyse siitä, mikä meillä on kunnianhimon taso tekemisessä. Sijoittuminen Suomen parhaiden joukkoon kahtena peräkkäisenä vuonna on jo jotain, mutta se ei vielä riitä", kuvailee Myssyfarmin emäntä ja luova johtaja Anna Rauhansuu.
Myssyfarmin pakkaus on pitkän linjan mainosmiesten Erkki Mikolan ja Petri Uusitalon kynästä. Mikola kuvailee voiton aiheuttamia tunteita näin: “Hyvällä yhteistyöllä voi saavuttaa paitsi arvostetun Kultahuipun, myös kaupallista menestystä. Sekamelskan määrä elämässä kasvaa. Siksi yrityksen, tuotteen tai palvelun väkevä ja selkeä identiteetti on entistä tärkeämpi kaupallinen työkalu. Lisäarvon kommunikointi designin ja tarinan kantamana auttaa brändiä kasvamaan kaoottisessa ympäristössä.”
“Pakkaukseen panostaminen on aina ollut meille tärkeää. Pakkaus on lisäarvon tuoja ja itsessään vahva media. Se kertoo asiakkaalle, mistä tuotteen arvo muodostuu ja viimeistelee kokemuksen”, kertoo Rauhansuu. Myssyfarmi ei ilmoittautunut kisaan mukaan ensimmäistä kertaa, takana on vuosia jatkunut johdonmukainen brändityö ja viime vuonna teksti-sarjasta voitettu Hopea-huippu. "Brändin peruspalikat ovat aina olleet samat, mutta vuosi vuodelta olemme onnistuneet kiteyttämään ne paremmin ja hiomaan kokonaisuutta. Brändityö on evoluutio, joka ei koskaan tule valmiiksi ja jota kukaan ei pysty yksin tekemään laadukkaasti, sillä omaa brändiään ei voi nähdä objektiivisesti. Kun ei ole miljoonabudjetteja millä pelata, pitää osata panostaa juuri siihen mitä eniten tarvitaan ja missä asiantuntijatyö tuo suurimman lisäarvon. Pitää myös tietää, keneltä se kannattaa ostaa ja pysyä lojaalina tyylilleen." kertoo Rauhansuu.
Kilpailussa oli 14 sarjaa ja pakkaus-sarjaan ilmoitettiin yli 30 työtä, joista suurin osa kuului suuryrityksille ja isoille mainostoimistoille. Kärkisijojen Helsinki-keskeisyys on ilmeistä. Edellisen kerran voitto on tiettävästi tullut Varsinais-Suomeen 10 vuotta sitten, kun Turku Modern -festivaalin äänimainos voitti kultaa. Maaseudulle voitto on harvinaista herkkua. Maaseudulla pääkonttoriaan pitävä yritys on voittanut vuosikymmenen aikana kolmesti, sillä Kyrö Distillery ja Werklig voittivat identiteetti-sarjan 2014 sekä Tokmanni ja N2 Marketing ääni-sarjan 2015. Tänä vuonna pakkaussarjan hopeaa veivät Alko ja Kuudes, Postin Box ja Motley sekä Real Snacksin Oikia-pakkaukset ja Ryhmä Creative Agency.
Seuraava askel on siirtyä kilpailemaan kansainvälisille areenoille.