Mitä yhteistä on Ouralla, Supercellillä ja Myssyllä?
Myssy x Proxy - Uuden logon uskomaton tarina
Globaaleista teknologiabrändeistä paikalliseen muotiin
Myssyn uusi logo lanseerattiin yhdessä 20. kauden AW25/26 mallistojen kanssa syyskuun 3. päivä Aurajokilaakson kansallismaisemaan sijoittuneessa näytöksessä. On aika kertoa miten uusi ilme syntyi Proxyn kosmopoliitin tiimin käsissä - onhan toimisto tunnettu globaalien teknologiabrändien, kuten Ouran, Supercellin ja Iceyen kumppanina. Juhlavuosi on samalla Myssylle uuden aikakauden alku.
Globaali yhteisö vaatii globaalin logon
Kuluneen vuosikymmenen aikana Myssy-ystävistä on kasvanut globaali yhteisö, mahdottomasta on tullut mahdollista. Mihin tahansa Myssy on matkannut, olemme jättäneet jälkemme. Samalla on myös kasvanut tarve palauttaa brändin nimi tuotteisiin. Myssy on voittanut lukuisia palkintoja sekä konseptistaan että ilmeestään, mutta muotibrändin rakentaminen ja kehittäminen on evoluutio, jossa nahka on luotava säännöllisin väliajoin. Rakkaalla puumerkillä on totisesti ollut aikansa ja paikkansa, mutta uuden ilmeen suunnittelusta vastannut Proxyn tiimi totesi Myssyn kuluneiden vuosien työllä lunastaneen oikeutensa minimalistiseen high fashion -logoon, joka kantaisi itse itsensä tuotteissa.
Kymmenien miljardien tech-brändeitä autenttisen muodin pariin
Pitkä tie uuden ilmeen löytämiseksi alkoi jo 2022, kun Myssyn tiimi bongasi Proxysta kertovan lehtijutun Helsingin Sanomista. Proxyn raikas ajattelutapa inspiroi tiimiä, mutta ei ollut itsestään selvää, että globaalien teknologiabrändien hovihankkijana tunnettu toimija kiinnostuisi pienen ja humaanin pöytyäläisbrändin kehittämisestä. “ Vaikka meillä on maine kymmenien miljardien teknologiabrändien luomisesta tyhjästä, on Proxyn tiimi on aina ihaillut muotibrändejä, joilla on vahva alkuperä. On vaikea kuvitella mitään autenttisempaa kuin Myssy. Oli etuoikeus päästä luomaan brändin uutta ilmettä osana kansainvälisen huippumuodin maailmaa”, kertoo Aapo Bovellan, Proxyn perustaja. “Meistä tuntui heti alusta asti, että Proxyn tiimi tajusi, mistä Myssyn brändissä oli kyse ja arvosti sitä sellaisenaan siinä missä suomalaiset toimistot aina halusivat muuttaa meitä. Myös tiimin globaali tulokulma tuntui tuoreelta”, kuvailee Myssyfarmin Anna Rauhansuu.
Visuaaliset painopisteet vuosisadan alun Pöytyältä
Myssyn brändiä kantavat vahvat juuret Pöytyällä, vuosisatoja vanhat suomalaiset käsityöperinteet ja maanviljelyskulttuurin riisuttu estetiikka. Niiden varaan on rakennettu vahva konsepti, joka on vienyt Myssyn kansainvälisesti arvostetuille jälleenmyyjille Beamsiin Tokioon, konseptimyymälä Merciin Pariisissa ja Gravity Popeen Kanadassa. Samat tekijät myös viitoittivat Proxyn työtä uuden logon ja brändielementtien luomisessa. “Näistä rajatuista muuttujista huolimatta - tai kenties juuri niiden takia - hyper paikallinen brändi onnistuu näyttämään maailmanluokan toimijalta uhraamatta mitään alkuperästään”, maalaa Proxyn tekemä case-tutkimus. Uuden ilmeen visuaaliset painopisteet löytyivät paikkakunnalla 1900-luvun alkupuolella julkaistuista sanomalehdistä. “Tuntui uskomattomalta nähdä Proxyn esityksessä 1933 julkaistu sanomalehti, jonka kannessa oli kertomus suojeluskuntatalon avajaisista, sillä isoisoisäni piti puheen siinä tilaisuudessa. Lisäksi olimme juuri valinneet paikan seuraavien mallistokuvausten lokaatioksi. Uusi ilme tuntui heti omalta, se osui suoraan hermoon”, kuvailee Rauhansuu palasten loksahtamista kohdalleen. Lue Proxyn case-tutkimus täältä: https://proxy.vc/projects/myssy
Logo täynnä merkityksiä
Uuden logon vieminen neuleisiin oli vielä oma palapelinsä ratkaistavaksi. “Yksinkertaisesti kaikki typografian anatomiasta uuden logomerkin positiointiin ja jopa itse logomerkkiin, kantavat Myssylle ominaisia merkityksiä. Sydämeltään Myssy-brändi on kuten kaikki rakastamamme Proxy-brändit - merkityksellinen, ajaton ja kaupallisesti relevantti”, kuvailee Bovellan. Tuotteissa logo istuu sivussa merkin keskiöstä korostaen Myssyn omaperäisyyttä ja ulkopuolisuutta voimavarana. “Tuntuu oikealta, että Myssyissä lukee jälleen Myssy. On aika juhlistaa sitä, mitä olemme”, kertoo Rauhansuu viitaten brändin alkutaipaleeseen Alpeilla ja Aurajokilaakossa, jolloin brändin nimeä kantava huopamerkki tähditti tuotteita. Ympyrä on sulkeutunut.
Myssy saa sinut näyttämään itseltäsi, eikä keneltäkään muulta. Toivotamme sinut lämpimästi tervetulleeksi Myssyn uudelle aikakaudelle.