Suomalaisen muodin positiivinen tilannepäivitys

Suomalaisen muodin oma tempaus Finn Fashion Friday järjestetään kuudennen kerran to-su 20.-23.11. Mukana on ennätykselliset 42 brändiä, joiden yhteistyössä on ennennäkemätön voima. FFF kannustaa kuluttajia vastuulliseen kulutukseen ja kotimaisuuden suosimiseen aikana, jolloin lähinnä ainoastaan hyökyaaltoina sisään vyöryvä ultrapikamuoti kukoistaa. Finn Fashion Fridayssa ei ole mitään synkkää, se on kotimainen vaihtoehto Black Fridaylle. Vuoden teemana ovatkin suomalaisen muodin onnistumiset. 

The Finn Fashion Forty 

“Meitä on tässä mukana The Forty Fabulous Finns - yli neljäkymmentä kasvollista ja vastuullista suomalaista muotibrändiä. Meillä on tässä maassa iso merkitys työllistäjinä ja viennin tekijöinä. Suhdanteesta huolimatta mukana on useita brändejä, jotka ovat kasvaneet kovaa ja vientivetoisesti”, kuvailee kampanjan perustaja Anna Rauhansuu Myssyltä.

Nelipäiväisessä tempauksessa on mukana kolmetoista uutta tulokasta. Jokaisen 42 brändin takana on kotimainen tiimi ja kasvolliset yrittäjät, monella myös kotimainen valmistus. Valmistusmaasta riippumatta suomalaiselta yritykseltä ostaessa 80% rahasta jää Suomeen, mitä ei moni kuluttaja tule ajatelleeksi. Kampanjan valtava voima on yhdessä tekemisessä ja Finn Fashion Fridayta voi jo hyvästä syystä kutsua liikkeeksi, kun kilpailijat käyvät rintarinnan yhteistyöhön suomalaisen muodin eteen. Sielultaan FFF on ennen kaikkea kaupallinen kampanja, jolta brändit hakevat uusia kanta-asiakkaita ja tarjoavat kampanjaetuja, jotka kannustavat valitsemaan vastuullisesti. Samaan aikaan haastava markkina on kannustanut FFF-brändejä myös yhteisiin kannanottoihin alan edellytysten puolesta. 

Terveisiä päättäjille - muoti voi olla Suomen seuraava kasvuala. 

“Viimeisen parin vuoden aikana niinikään kolmetoista FFF-brändiä on lopettanut ja se on todella ruma luku tämän kokoluokan kampanjalle. Meillä on Suomessa iso ongelma taantuman hiertämän kotimaisen kysynnän suhteen ja kun samaan aikaan parissa vuodessa vaatteiden kappalemääräinen tuonti on kasvanut +667%, niin jälki on rumaa. Naapurimaihin verrattuna meiltä puuttuu kokonaan alan kasvua ja kansainvälistymistä tukeva ekosysteemi”, kuvailee Rauhansuu alan haastavaa tilannetta. Oikeilla panostuksilla alan viennin kasvuun meillä on kaikki edellytykset tehdä muoti- ja tekstiilialasta suomalaisen viennin seuraava kärki.

Yllätys: Löysimme 42 onnistujaa muoti- ja tekstiilialalta! 

FFF-yritysten onnistumiset peittoavat kuitenkin haasteet: Kampanjan some-kanavista löytyvät innostavat tarinat jokaisen brändin onnistumisista. Niillä kelpaa herkutella marraskuun harmaudessa: Kampanjan yrityksistä Alpa on avannut kolme uutta kivijalkaliikettä kuluneena vuonna ja kasvaa kannattavasti. Näin marraskuussa suomalainen naisten uima-asuja myyvä verkkokauppa kuulostaa uskomattomalta konseptilta, mutta niin vaan Lilja the Label kasvaa vientivetoisesti jo ties kuinka monetta vuotta putkeen. Miesten vaatemerkki Frenn pukee presidentti Stubbin, mikä on mahtavaa!  Ja kaikkien rakastama Lapuan kankurit kutoo kaikki tuotteensa Lapualla - ja vienti kasvaa tasaisesti.

Yksi kaikkien, kaikki yhden puolesta. Tässä he ovat:  

Aarrelabel, Alpa, Arkive Atelier, Ekta Helsinki, Fabpatch Vaatelaastari, Finarte, Formal Friday, Frenn, Globe Hope, Helgabad, Hujaus, Johanna Gullichen, Kaiko, Kasperi, Kotodesign Market, Lapuan Kankurit, Lee Cooper, Lilja the Label, Luv North, Mifuko, Miia Halmesmaa, Myssyfarmi, Nepra, Nouki, Ommellinen, Paapii, Pomar, Purewaste, Ratia, Ruskovilla, Sasta, Sidoste, Tamsilk, Terhi Pölkki, Toive Company, Tuohi Jewelry, Vai-ko, Very Nice, Vimma, VirQ, Voglia, Wowo Vibes

Tutustu upeisiin FFF- brändeihin täällä: 

www.finnfashionfriday.fi

Mari Rintala