ILMAINEN TOIMITUS LOPPUU TÄNÄÄN

Save the Myssy Q&A

Tälle sivulle on koottu pieni Kysymys ja vastaus -osio liittyen Save the Myssy -kampanjaan. Meiltä voi rohkeasti kysyä, jos jokin vielä mietityttää!

Q: Miksi Myssyfarmi on ajautunut tällaiseen taloudelliseen tilanteeseen?
A:
- Myssyfarmin myynti on pitkälti kausipainotteista. 75% vuoden liikevaihdosta syntyy elo-tammikuussa ja 25% helmi-elokuussa. Jos kauden myynti epäonnistuu, varasto kasvaa suhteettoman suureksi.
- Hiljaisen kauden rahoittaminen pitää joka vuosi ratkaista, sillä tuotantomme pyörii läpi vuoden tasaisesti.
- Suunnitellut ja jo pitkälle viedyt rahoitushankkeet eivät toteutuneet toivotulla tavalla brändistä johtumattomista syistä.
- Epävarma taloustilanne
- Monien tekijöiden summa johtanut taloudelliseen ahdinkoon, joka uhkaa
suomalaisen muodin lähettilään olemassaoloa.

Q: Miten Myssyfarmin mummot ovat ottaneet uutisen vastaan? Miten tilanne vaikuttaa heihin?
A:
- Merkityksellisen työn ja tulon tarjoaminen mummoille on Myssyfarmin toiminnan keskiössä nyt ja aina – he ovat Myssyfarmin kulmakivet.
- Myssyfarmi työllistää tällä hetkellä 95 eläkeläisrouvaa
- “Eteenpäin, sanoi Mummo lumessa”, kommentoi yksi mummoista. Paljon
elämässään kokeneet ja nähneet Mummot eivät turhasta hötkyile, vaan keskittyvät ratkaisuihin.
- Tilanteesta on tiedotettu kaikille mummoille ja he ottivat tiedon hyvin vastaan ja kannustivat avoimuuteen.

Q: Miksi menette Pariisin muotiviikoille, kun yrityksenne tilanteenne on tällainen?
A:
- Messut on varattu ja maksettu jo viime vuoden puolella ennen kuin tästä tilanteen kehittymisestä oli tietoa.
- Menemme Pariisiin tapaamaan asiakkaitamme sekä tekemään uusia kauppoja ensi syksyyn, kyseessä on yrityksen liiketoiminnan kannalta erittäin tärkeistä tapaamisista.

Q: Myssyfarmi on kansainvälisestikin tunnettu brändi, joka on ollut esillä myös Voguessa. Eikö vienti ole vetänyt ja se turvaa yrityksen toimintaa?
A:
- Kyllä, viime syksynä vientimme on kasvanut tuntuvasti ja jo yli puolet
jälleenmyynnistä tulee viennistä.
- Meillä on suomalaisista alan yrityksistä kenties kovin jälleenmyyjälista ja syksylle on luvassa uusia kovia nimiä jälleenmyyntiin.
- Myös verkkokaupasta parhaimmillaan yli kolmannes on tullut viennistä
- Viennin kasvu ei kuitenkaan ole täysin kompensoinut kotimaisen kysynnän takkuamista.

Q: Kampanjatuotteidenne joukossa on todellisen Myssy-ystävän Support-lahjakortti, jolla voi lunastaa syyskuussa ainutlaatuisen tuotepaketin. Voiko asiakkaanne luottaa saavansa syyskuussa tuotepaketin?
A:
- Tietysti voivat. Lahjakortin voi halutessaan käyttää myös muihin varastotuotteisiin, mutta nämä erityiset I support Myssy -tuotteet voidaan luvata toimitukseen vasta syyskuussa, mahdollisesti toki aiemminkin.

Q: Miksi juuri Myssyfarmin toimintaa kannattaa tukea?
A:
- Kun ostat Myssyn, et osta vain tuotetta vaan ostat kokemuksen.
- Ainutlaatuinen yritystarina suomalaiselta maaseudulta.
- Meillä on todella vahva sosiaalinen vaikutus: Mummojen mielekäs tekeminen ja tulon tarjoaminen.
- Me olemme se toimija, joka on esimerkillä johtamalla kääntänyt koko suomalaisen villa-alan suunnan kuihtuvasta kasvunalaksi.
- Tällä hetkellä me olemme suomalaisista muotimerkeistä yksi kaikkien pisimmällä olevista brändeistä kansainvälisen jakelutien rakentamisessa.

Q: Miten Myssyfarmia voi parhaiten tukea? Kuinka paljon tukea tarvitsette, että toimintanne pelastuu?
A:
- Keskeistä saada varastomme liikkeelle nyt, kun myssyjen ja asusteiden kuumin myyntikausi alkaa tulla päätökseensä.
- Olemme startanneet verkkokaupassamme Save the Myssy -kampanjan, jonka ajan maaliskuussa tuotteita on tarjolla jokaiselle ja poistuvat tuotteet myös huokein hinnoin.
- Erinomainen mahdollisuus ostaa ensi syksyksi ja talveksi kylmiin säihin lämmittävät lahjat niin perheelle, ystäville kuin yrityslahjoiksi.
- Tämä on myös hieno tilaisuus vastuullisille yrityksille kantaa yhteiskuntavastuuta.
- Jos saamme varastosta puolet liikenteeseen, se auttaa meitä todella paljon.
Haemme samaan aikaan myös muita rahoitusratkaisuja.

Q: Kuinka paljon tukea tarvitsette, että toimintanne pelastuu? Kuinka paljon rahoitusta nyt tarvitaan/puuttuu?
A:
Uskomme, että Myssy on ihmisille tärkeä ja meidän sekä mummojen halutaan pärjäävän.
Uskomme, että tällä kampanjalla saamme tarpeeksi rahaa lähikuukausista selviämiseen.
Pyrimme jatkamaan toimintaamme normaalisti kuluja reippaasti karsien, mutta ensi syksyyn panostaen ja jatkamme samalla myös muiden rahoitusratkaisujen hakemista.

Q: Keräättekö kampanjalla rahoitusta vain Suomessa vai myös ulkomailla? Miten kansainväliset jälleenmyyjät ovat reagoineet tilanteeseen?
A:
Kansainväliset myyjät ovat tehneet hyviä läpimyyntejä ja tilanne on ollut vaikeampi juuri Suomessa. Ensi syksyn mallistot ovat saaneet erinomaisen vastaanoton ja tilauksia on tullut.
Kaikki kumppanimme haluavat Myssyn pärjäävän ja ovat toivottaneet meille onnea ja voimia.

Q: Olette neuvotelleet myös Business Finlandin rahoituksesta. Onko se vielä mahdollinen?
A:

Vastoin kaikkia odotuksia saimme kiperässä tilanteessa hylkäävän päätöksen kriittisellä hetkellä. Positiivisella päätöksellä olisi ollut todella suuri merkitys rahoituskierroksemme vivuttajana . Aiomme valittaa päätöksestä, mutta emme voi laskea sen varaan.

Q: Miksi ette lanseeraa joukkorahoituskampanjaa Samujin tai Nide-kirjakaupan tapaan?
A:
- Emme näe, että se olisi meille välttämätön ratkaisu. Emme ole
hätärahoitustilanteessa, vaan meillä on varastot ovat täynnä laadukasta tavaraa, jolla on suuri käyttöarvo - ja tunnearvo. Jokainen Mummon rakkaudella neuloma Myssy ansaitsee itselleen rakastavan kodin.
- Nyt on juuri oikea aika lopettaa sukan varteen säästäminen,
- Haluamme myös tarjota Mummoille mielekästä tekemistä ja eläkepäivien tuloja, mikä tapahtuu heidän neulomiaan tuotteita myymällä.

Pysy lämpimänä. Tilaa uutiskirjeemme!